瘋人瘋語

「我離港前到過一間精神科醫院。當時有位病人禮貌地問,一個以作為世上最悠久民主政體而自傲的國家,如何能夠將此地交給一個政治制度非常不同的國家,且既沒諮詢當地公民,又沒給予他們民主的前景,好讓他們捍衞自己的將來。一個隨行同事說,奇怪,香港提出最理智問題的人,竟在精神科醫院。」彭定康 金融時報

“During a visit to a mental hospital before I left Hong Kong, a patient politely asked me how a country that prided itself on being the oldest democracy in the world had come to be handing over his city to another country with a very different system of government, without either consulting the citizens or giving them the prospect of democracy to safeguard their future. Strange, said one of my aides, that the man with the sanest question in Hong Kong is in a mental hospital.”Chris Patten Financial Times

Non Chinese literate friends, please simply switch to English Version provided by LOUSY Google Translation

Please participate in the unregistered demography survey of visitors at the right hand side bar. You are: ?

敬請參與在右下方的不記名訪客分佈調查問卷,你是: ?

Saturday, July 07, 2007

07-07-07 07:07:07 記七十年前的七月七日





永定河上的蘆溝橋




七十年前七月七日蘆溝橋事變。 一九三七年七月七日 北平外圍苑平城(北平即今北京)外永定河上的蘆溝橋 (Marco Polo Bridge) ﹐ 日軍方以有日軍失蹤為理由﹐強渡蘆溝橋要求入城搜查﹐派兵入侵中國﹐是繼九一八事變﹐再一次踐踏中國主權﹐列強忙於處理﹐在歐洲擴張的納粹德意志﹐而縱容日本軍國主義侵略中國﹐種下日本其後發動太平洋戰爭﹐還與 德意志 和 意大利 組成椎心國﹐展開第二次世界大戰。



蘆溝橋上的中國守軍背著大刀上陣對抗日寇的子彈



中國由一九三一年起﹐被日寇佔領東北三省﹐成立偽滿州國﹐前後七年﹐才於一九三七年﹐在七七蘆溝橋事變之後﹐才正式向日宣戰﹐是為八年抗戰的開始﹐到一九四五年八月﹐美國在日本本土投下兩個原子彈﹐分別於廣島和長崎後﹐日本政府宣佈﹐無條件投降為止﹐由一九三一年九月十八日 -- 九一八「瀋陽事變」起計﹐中國人的苦難﹐其實是前後足有十五年。



今天的 蘆溝曉月




TVB News 今天是七七事變七十周年,當年抗日老兵希望日本領導人,不要再到靖國神社參拜。


看TVB新聞片點擊上圖 或 看片





申延閱覽:
松花江上 ~ 記九一八 瀋陽事變



8 comments:

梁巔巔 said...

今朝起唔到身, 今晚777777 post.

暗黑的卡夫卡 said...

無忘國恥﹗

aulina said...

好,一陣等我去溫下歷史書。

xiao zhu said...

你取巧嘅,琴晚都已經 post 左咯。:P

The Inner Space said...

巔巔兄篇,很有創意,
令讀者不停去想,
與“七”有關的
歷史 新聞 事件
好過我只能講一起二止

勁楸!

The Inner Space said...

卡卡兄:

當然不會忘記
我第一時間就想到

七七蘆溝橋事變


:6 :::::::::::: tears 淚滿行

The Inner Space said...

娜姐:

等!
等緊! 
等等緊!
等等等緊!
等等等等緊!
等等等等等緊!
等等等等等等等緊!
緊緊緊緊緊緊緊!!!!

The Inner Space said...

小朱姐:

是較正時間由 Blogger 登出
學 娜姐的!