瘋人瘋語

「我離港前到過一間精神科醫院。當時有位病人禮貌地問,一個以作為世上最悠久民主政體而自傲的國家,如何能夠將此地交給一個政治制度非常不同的國家,且既沒諮詢當地公民,又沒給予他們民主的前景,好讓他們捍衞自己的將來。一個隨行同事說,奇怪,香港提出最理智問題的人,竟在精神科醫院。」彭定康 金融時報

“During a visit to a mental hospital before I left Hong Kong, a patient politely asked me how a country that prided itself on being the oldest democracy in the world had come to be handing over his city to another country with a very different system of government, without either consulting the citizens or giving them the prospect of democracy to safeguard their future. Strange, said one of my aides, that the man with the sanest question in Hong Kong is in a mental hospital.”Chris Patten Financial Times

Non Chinese literate friends, please simply switch to English Version provided by LOUSY Google Translation

Please participate in the unregistered demography survey of visitors at the right hand side bar. You are: ?

敬請參與在右下方的不記名訪客分佈調查問卷,你是: ?

Thursday, December 13, 2007

七十週年

七十週年



【明報專訊] 今日是南京大屠殺70周年,南京市今早10時鳴響防空警報,紀念遇難同胞。

南京各界逾一萬人出席侵華日軍南京大屠殺遇難同胞紀念館舉行紀念活動。活動主要包括上午的悼念活動和下午的紀念館新館開館儀式。




圖片來源52wenlu.com 點擊圖片可以放大來看




七十年前,即1937年的12月13日,日軍在南京,展開慘絕人寰的屠殺,保守估計超過二十萬(有說超過五十萬),南京市政府說,有三十萬中國平民,在長達六週的暴行中被殺, 史稱南京大屠殺。 (維基百科)


圖片來源維基百科




南京市現建有,南京大屠殺遇難同胞紀念館, 紀念遇難同胞。

TVB News: 南京大屠殺70周年,南京今晨到處響起防空警報,並有多項活動,悼念30萬被日軍屠殺的死難者。


看TVB新聞片點擊上圖 或 看片





七十年來日方仍然死口否認,企圖隱瞞事實,詳情可參考
張純如 Iris Chang 南京暴行:被遗忘的大屠殺
張宏艷 之 日本老兵在南京‧ 老兵見證會


申延閱覽:
卡夫卡 1937.12.13
我的舊文
記七十年前的七月七日 永定河上的蘆溝橋
聽 松花江上 、記 九一八


4 comments:

新鮮人 said...

謝謝你這篇文章! :)

我想寫,
都又唔敢寫!

一來怕又惹來別人話我偏激,又來一次筆論就無謂了!
二來唔想畀自己"沈淪"於往日的傷恨!

anyway, thanks! :)

The Inner Space said...

新鮮兄:

首先要多謝你常來捧場,又發表意見添。

為死去和幸存的中國同袍尋回公道,我不怕被人的批評,會繼續我認為『對』的,有不同觀點,咪提出來討論囉!

這點我是很頑固的!

Ruth Tam said...

My husband suggests visiting Nanjing when I go to Shanghai during Christmas. However, I said I won't visit this place at all as it bring too much sad memory. I don't want to know too much about it. That's why I don't like history. It's always something sad.

The Inner Space said...

Ruth 姐姐:

背負歷史包袱是頗沉重的。
不過正如我在 Kafka處說過,我十二三歲就認識了『南京大屠殺』,希望在我有生之年可以見到中國人團結,中國強盛,到時可能日本會正式道歉.