瘋人瘋語

「我離港前到過一間精神科醫院。當時有位病人禮貌地問,一個以作為世上最悠久民主政體而自傲的國家,如何能夠將此地交給一個政治制度非常不同的國家,且既沒諮詢當地公民,又沒給予他們民主的前景,好讓他們捍衞自己的將來。一個隨行同事說,奇怪,香港提出最理智問題的人,竟在精神科醫院。」彭定康 金融時報

“During a visit to a mental hospital before I left Hong Kong, a patient politely asked me how a country that prided itself on being the oldest democracy in the world had come to be handing over his city to another country with a very different system of government, without either consulting the citizens or giving them the prospect of democracy to safeguard their future. Strange, said one of my aides, that the man with the sanest question in Hong Kong is in a mental hospital.”Chris Patten Financial Times

Non Chinese literate friends, please simply switch to English Version provided by LOUSY Google Translation

Please participate in the unregistered demography survey of visitors at the right hand side bar. You are: ?

敬請參與在右下方的不記名訪客分佈調查問卷,你是: ?

Thursday, October 01, 2009

紅葉前線 and 楓葉國賞楓葉




日本每年四月至六月份有”櫻前線“,是賞櫻花的時候,到了九月中到十一月中,就是賞紅葉的季節,全國的”紅葉前線“登場。


櫻前線是由南至北,紅葉前線是由北至南,由北海道起的高緯度”北緯45度“,至到九州南部的鹿兒島的”北緯三十度“,有三個多月的時間,讓賞紅葉的遊人,追趕紅葉。


2009 全国紅葉最前線 全国旅そうだん 』網頁,一樣有一幅全日本的地圖,指出由北至南,紅葉變色的圖表,由初紅期,到最盛期,最終極期。而日本全國紅葉前線,就有分:色づき始め、 色づき進む、 そろそろ見頃、 最盛期、 まだ見頃、 落葉進む、 終了間近,共七個時期。


有幸趁到日本公幹之餘,曾到過北海道的”層雲峽“欣賞紅葉,還有本州東北青森縣的”十和田湖“,和它的出水口”奧入瀨溪谷“賞紅葉。但因公幹在東京,出機票必需要在東京停留,要前往北海道和東北路途遙遠,這需要早一星期出發,去玩完才開工,或是公幹完畢,多留一星期北上。


若時間合適的話,也可於東京週五下班後就出發,到東京週邊較近的地方賞紅葉,例如本州島的“信州”即長野縣,這可利用週六週日兩天賞紅葉,週日晚才返回東京,也比較便宜也較方便。那我就先後去過信州西部“松本市”、“白馬”、“信濃大町”一帶“日本阿爾卑斯山”賞紅葉。也到過信州東部的“長野市”、“妙高高原”、“吾妻山”賞紅葉。至於更近的日光、箱根、富士山,甚至到東京都範圍內的青梅市、秩父市等等,賞紅葉就更方便,一天便可來回。


不過最滿意的,絕不為過會說是“京都”的紅葉,嵐山的紅葉,鴨川兩旁的紅葉,東大寺的紅葉,京都御所的紅葉。其實一到合適時候,整個京都府內外週邊,都是在紅葉包圍之下,猶其于下午太陽斜照,不論在京都街道上走著,還是騎著自行車於單車線上轉著,都好像進入了一個火紅的森林。


時間若不配合,去不到日本的話,有兩次趁假期,到楓葉國探親,剛巧都是楓葉國安大略省的賞楓葉季節。安大略省的 Tourism Bureau,也有個簡單的網頁,每週更新一次 《安大略省 Foliage colour change report》,方便賞楓葉的遊客。


除了魁省滿地可市,沿 Hwy-15 北上至 Mont. Tremblant,北部山區的楓葉極為美麗之外,安省多倫多市以北 “Algonquin National Park 阿崗羣國家公園”,沿 Hwy-60 一路上高落低地,欣賞漫山紅葉,也很出名。而在 Dorset 小鎮的一個山頭,還建有”烽火臺“ fire tower lookout,登上高臺,由高處可以飽覽腳下紅葉遍地,加上附近湖泊,組成一幅如畫美景。 今年安大略省的 Tourism Bureau 都有介紹:"An ideal viewing location over the next couple of weeks is the fire tower lookout in Dorset."


不過最”震堪“的賞楓葉,首推由親戚贊助同往安大略省西北部 Algoma Region 的“Agawa Canyon Valley 楓葉火車團”三日兩夜之旅。第一天全程坐旅遊巴士,由萬錦市北上,沿途都已經可以觀賞楓葉,晚上抵達 Sault Ste.Marie 市渡宿,第二天晨早,被送到火車站登上旅遊火車,十多二十卡火車箱,都坐滿了遊客,火車緩緩的爬上山嶺,進入 Algoma Region 的心臟地帶:Agawa Canyon Valley,經過三個多小時火車旅程,在中午抵達”阿嘉華峽谷“火車站。


峽谷中間火車路旁,是一條把山脈切割開來的河流,兩邊是四十五度角以上的的阧硝斜坡,與日本層雲峽地貌相似,但就是更大形的,更是巨形的,更壯觀的。置身其中,環目四顧,火紅的楓葉滿山,加上高山硝壁,人顯得很渺小。再經過艱苦爬上千多級樓梯,去到半山的觀景臺,又是一番景象,有山有水,山頂的雲霧,頗有中國山水畫的風格。坐上回程火車時,很早就天黑了,抵達蘇珊瑪莉市渡宿一晚,第三天又是要坐足一天巴士,屁股要再受罪,才得返回萬錦市親戚家中休息。


今年安大略省的 Tourism Bureau 都有介紹:"The Sault Ste. Marie and Algoma region is now offering excellent fall colour and has now advanced to a 70 to 80% colour change. Bright red and orange are the dominant colours. Keep in mind a great way to see the colours in the Algoma region, is aboard the Agawa Canyon tour train. It is always best to book your tour and accommodation in advance of your visit. The train runs through October 12th. "


若再去長程旅遊,除了 An Affair to Remember 之 “地中海郵輪之旅”外,我最想有機會乘坐郵輪,去去阿拉斯加睇冰川,或者去比娜威更北的北極圈看浮冰(正在儲蓄中)。



伸延閱覽:
日本的紅葉前線 谷歌搜尋
2009全国紅葉最前線|全国旅そうだん 官方網頁
Ontario Fall Colour (Color) 2009 Leaf Changes官方網頁


我的舊文:
我的日本 - "背囊遊"s ---(上)
我的日本 - "背囊遊"s ---(下)
櫻前線


4 comments:

Haricot 微豆 said...

Space: You are right!!! The leaves are turning red here as the outside temperature drops to abt 5 deg C at night. I have been to some of the places you mentioned but not always during the fall season.

I too am dreaming of going up north to the Arctic Circle one day. A trip to Iceland, the place of fire and ice fame would also be nice.

the inner space said...

hari 兄:兄臺近水樓臺可以開始觀楓葉之旅。不過,你們身處楓葉國被楓葉楓樹包圍著,見慣見熟,沒有我們初見到的驚喜。

哈哈哈!遲些還有大費氣力去掃除落葉添,我知在楓葉國是要把落葉放入特定紙袋,負責收 Fall Yard Waste 的才會收集,買紙袋是要給附加稅款,是間接抽稅,否則就要自行處理。Ottawa市是否用同一模式?

Haricot 微豆 said...

Yes, the City of Ottawa also collects yard wastes. I bought my paper bags from the Boy Scouts/Cubs knocking on the door, and did not pay attention to the tax aspect.

the inner space said...

Hari big brother,On a hunch I googled Ottawa yard waste and found the link below.

http://www.ottawa.ca/residents/recycling_garbage/lyw/index_en.html