瘋人瘋語

「我離港前到過一間精神科醫院。當時有位病人禮貌地問,一個以作為世上最悠久民主政體而自傲的國家,如何能夠將此地交給一個政治制度非常不同的國家,且既沒諮詢當地公民,又沒給予他們民主的前景,好讓他們捍衞自己的將來。一個隨行同事說,奇怪,香港提出最理智問題的人,竟在精神科醫院。」彭定康 金融時報

“During a visit to a mental hospital before I left Hong Kong, a patient politely asked me how a country that prided itself on being the oldest democracy in the world had come to be handing over his city to another country with a very different system of government, without either consulting the citizens or giving them the prospect of democracy to safeguard their future. Strange, said one of my aides, that the man with the sanest question in Hong Kong is in a mental hospital.”Chris Patten Financial Times

Non Chinese literate friends, please simply switch to English Version provided by LOUSY Google Translation

Please participate in the unregistered demography survey of visitors at the right hand side bar. You are: ?

敬請參與在右下方的不記名訪客分佈調查問卷,你是: ?

Tuesday, August 14, 2007

中国古代工程 ~~ 京杭運河



最新的世界七大奇景選舉揭曉,全球約一億網民選出,新的世界七大奇景,萬里長城繼續榜上有名。


坎兒井、萬里長城 與 京杭大運河 併稱為中國古代三大工程。


京杭運河是世界上最長的人工河流,也是最古老的運河之一。它和万里長城并稱為我國古代的兩項偉大工程,聞名于全世界。


京杭運河北起北京,南至杭州,經北京、天津兩市及河北、山東、江蘇、浙江四省,溝通海河、黃河、淮河、長江、錢塘江五大水系。(點擊圖片可放大)


地理位置: 大運河北起北京,南達杭州,流經北京、河北、天津、山東、江蘇、浙江六個省市,溝通了海河、黃河、淮河、長江、錢塘江,共計五大水系,全長1794公里。


京杭大運河可是由人工河道和部分河流、湖泊共同組成的,全程可分為七段:(1)通惠河;(2)北運河;(3)南運河;(4)魯運河;(5)中運河;(6)里運河;(7)江南運河。


京杭大運可作為南北的交通大動脈,歷史上曾起過巨大作用。運河的通航,促進了沿岸城市的迅速發展。


目前, 京杭運河的通航里程為1442千米,其中全年通航里程為877千米,主要分布在黃河以南的山東、江蘇和浙江三省。


京杭大運河北起北京,南到杭州,流經北京、河北、天津、山東、江蘇和浙江六省市,全長一千七百九十四公里,比蘇伊士運河長十倍,比巴拿馬運河長二十倍,終點,入錢塘江。




京杭大運河流經北京、通州、天津、杭州、鎮江、清江、揚州、台兒莊、臨清、蘇州、湖州、宣城、淮安、徐州、聊城、濟宁、德州、滄州18個市區。



以目前的規模﹐京杭大運河只可航行內河船﹐千噸級的貨船不能進入﹐要真正發揮航運的功能﹐還言之尚早。



伸延閱覽:
最新的世界七大奇景選舉揭曉~~中国古代工程 萬里長城 繼續榜上有名

No comments: