瘋人瘋語

「我離港前到過一間精神科醫院。當時有位病人禮貌地問,一個以作為世上最悠久民主政體而自傲的國家,如何能夠將此地交給一個政治制度非常不同的國家,且既沒諮詢當地公民,又沒給予他們民主的前景,好讓他們捍衞自己的將來。一個隨行同事說,奇怪,香港提出最理智問題的人,竟在精神科醫院。」彭定康 金融時報

“During a visit to a mental hospital before I left Hong Kong, a patient politely asked me how a country that prided itself on being the oldest democracy in the world had come to be handing over his city to another country with a very different system of government, without either consulting the citizens or giving them the prospect of democracy to safeguard their future. Strange, said one of my aides, that the man with the sanest question in Hong Kong is in a mental hospital.”Chris Patten Financial Times

Non Chinese literate friends, please simply switch to English Version provided by LOUSY Google Translation

Please participate in the unregistered demography survey of visitors at the right hand side bar. You are: ?

敬請參與在右下方的不記名訪客分佈調查問卷,你是: ?

Sunday, March 18, 2007

90/10 principle - 我的讀後感

90/10 principle - 我的讀後感



上文在結尾我只是說: “在【關鍵時刻】﹐是你的反應 your reaction﹐ causing the differences 。” (你們會奇怪點解 Space 今次咁簡潔?)


因為我是要讓各位有一個空間去想一想。



現在就讓我談談我的讀後感:


舊文中我介紹出【90/10 principle】是因為我認同如文中所說﹐世事的發生只有小數﹐是無中生有的﹐餘下的大多數﹐其實是因為有前因﹐而繼而產生的﹐如不善處理這些前因後果﹐是會繼續引發更多的事。Cause and Consequences﹐consequence then becomes the cause for the subsequent events, and so on ﹐and so on。


正如有人常說﹐若果說了一個謊言﹐之後就要說更多的謊言去掩飾﹐再掩飾。


文中所引用的列子﹐祇是方便說明﹐令讀者較易明白﹐但不能一部通書睇到老﹐ 不要以為所舉的第一個列子﹐將小事化無﹐就是【90/10 principle】﹐請再看另外兩個引用的列子:


You are told you lost your job. Why lose sleep and get irritated? It will work out. Use your worrying energy and time into finding another job........ 化悲憤為力量。


The plane is late; it is going to mangle your schedule for the day. Why take out pour frustration on the flight attendant? She has no control over what is going on. Use your time to study, get to know the other passenger. Why get stressed out? It will just make things worse.........化壞事為好事。



大事化小﹐小事化無﹐不是辦法﹐我們是要切底解決問題﹐用正面的方法解決壞事﹐斬釘切鐵﹐令跟着來的壞事不會發生﹐而不是延遲個炸彈遲D爆發﹐and NO procrastination。



Anyway﹐ 這是我的體會﹐你可能不同意。



我是 五柳先生 的學生﹐好讀書,不求甚解;每有會意,便欣然忘食。


OK 我要趕去 mum mum 了!!!



我的舊文:
Discover the 90 / 10 Principle



2 comments:

Anonymous said...

個人認為"大事化小,小事化無"都可以是一個正面的解決辦法。嚴格來說,這不是一個辦法,而是一個解決問題的原則和精神,絕對是正面的。只不過很多人當面對問題的時候總會有逃避的傾向,所以把這種正面的精神降格到"但求冇事就算"。

"好讀書,不求甚解;每有會意,便欣然忘食。"

讀書能理解內容真意是最直接不過的基本需要。但個人見盡不少飽讀詩書的人,甚至摘取到專業成就,但往往都不能全然融入現實,流於空談理論,那是否會意不足,甚至是悟不出生活呢。

juk

Anonymous said...

jfk 的親戚 juk﹐

多謝回應

" 把這種正面的精神降格到但求冇事就算."

很有見地!!!

"讀書能理解內容真意是最直接不過的基本需要。"

但真的理解還是假的理解﹐當局者是分不出來的﹐世間上有幾多悲劇是因為這誤解而產生的!!!