瘋人瘋語

「我離港前到過一間精神科醫院。當時有位病人禮貌地問,一個以作為世上最悠久民主政體而自傲的國家,如何能夠將此地交給一個政治制度非常不同的國家,且既沒諮詢當地公民,又沒給予他們民主的前景,好讓他們捍衞自己的將來。一個隨行同事說,奇怪,香港提出最理智問題的人,竟在精神科醫院。」彭定康 金融時報

“During a visit to a mental hospital before I left Hong Kong, a patient politely asked me how a country that prided itself on being the oldest democracy in the world had come to be handing over his city to another country with a very different system of government, without either consulting the citizens or giving them the prospect of democracy to safeguard their future. Strange, said one of my aides, that the man with the sanest question in Hong Kong is in a mental hospital.”Chris Patten Financial Times

Non Chinese literate friends, please simply switch to English Version provided by LOUSY Google Translation

Please participate in the unregistered demography survey of visitors at the right hand side bar. You are: ?

敬請參與在右下方的不記名訪客分佈調查問卷,你是: ?

Wednesday, June 22, 2011

山口百惠

山口百惠




山鳩


泣かせて下さい その胸で
涙の泉も 枯れるほど
流れる雲よ 山鳩よ
運命悲しく 引き裂かれ
死んでゆきます ひと足先に

つないで下さい この指を
心がひとつに 溶けるまで
せせらく水よ 野の花よ
夢は遥かな あの山へ
死んでゆきます ひと足先に

許して下さい 今日までを
捧げた命の 短さを
まばゆい空よ 淡雪よ
愛の名殘りは つきないが
死んでゆきます ひと足先に


【維基百科】山口百惠 1959年1月17日生,日本東京都澀谷區惠比壽出身,日本著名歌手、影視明星。她的丈夫是三浦友和,也是日本的著名影視明星。

1972年第五屆「明星誕生」歌唱比賽中,以《迴轉木馬》一曲獲得第二名。1973年,首次主演了松竹公司市村泰一執導的影片《正當青春》。1975年,與三浦友和主演電影《潮騷》,兩人陷入熱戀;這部電影的導演西河曾透露,當年拍《潮騷》時,山口百惠常常一早到現場,他還取笑地問百惠是否想早點見三浦友和。


伊豆的踊子


通り雨行く峠の茶屋に
晴れて道連れ旅の空
可愛い踊子太鼓を提げて
行く道すじ白い花

今日の泊まりは出湯の宿か
白い湯舟に染まる肌
可愛い踊子お座敷めぐり
三味と太鼓の障子窓

恋と呼ぶにはまだ幼なさか
残る黒髪薄化粧
可愛い踊子小首をかしげ
笑う眼もとの恥しさ

舟は出てゆく下田の浜を
またの逢う日は来るのやら
可愛い踊子うち振る指に
こぼす涙も紅の色


【維基百科】1979年1月,三浦友和在夏威夷向山口百惠求婚,山口百惠答應了,並且表示「如果結婚,我打算辭掉公司的工作。」。1980年,出版唱片〈謝肉祭〉、〈寡婦搖滾曲〉、〈在再見的路旁〉。1980年,影片《古都》上映。

1980年10月5日,正值顛峰的山口百惠在日本武道館舞台上像仙女一樣出現在大家面前,放下麥克風,宣布引退,1980年11月19日與三浦友和結婚。


秋櫻


うす红の秋桜が秋の日の
何気ない阳溜りに揺れている
比顷涙もろくなった母が
庭先でひとつ咳をする
縁侧でアルバムを开いては
私の幼い日の思い出を
何度も同じ话くりかえす
ひとり言みたいに小さな声で
こんな小春日和の 穏やかな日は
あなたの优しさが しみてくる
明日嫁ぐ私に 苦労はしても
笑い话に时が変えるよ
心配いらないと笑った

あれこれと思い出をたどったら
いつの日もひとりではなかったと
今更ながらわがままな私に
唇かんでいます
明日への荷造りに手を借りて
しばらくは楽し気にいたけれど
突然涙こぼし元気でと
何度も何度もくりかえす母
ありがとうの言叶を かみしめながら
生きてみます 私なりに
こんな小春日和の 穏やかな日は
もうすこしあなたの子供で
いさせてください



伸延閱覽:
山口百惠 維基百科



No comments: